Wednesday, June 29, 2011

Fotokurs del 1

Hittade till en fantastisk fotoblogg för någon vecka sedan (http://myhappydays.se/) och hade turen att hinna medverka i en ny fotokurs som fotografen Josefin Landhagen håller i.

Tillsammans med ett femtiotal andra kursdeltagare påbörjar jag nu startskottet i något som skall bli otroligt spännande och givande att följa. Veckans bidrag följer nedan och uppgiften bakom bilderna handlade om komposition, att fånga motivet ur olika vinklar för att skapa en mer intressant bild.

Fotoutrustning: Canon EOS 5D, Canon lens ef 50mm 1:1,4



1/500, f 2.2, ISO 100
Följde med min dotter till sandlådan för att fånga ögonblick i hennes lek. Genom att fota snett underifrån ville jag skapa känslan av att man som åskådare är med i barnets lek. Fotot är taget vid 20:30 tiden på kvällen vilket gjorde att kvällssolen gav ett harmoniskt fint ljus men också en känsla av närhet.


1/500, f 2.2, ISO 100
Fotot är taget bakifrån med lekplatsens bordsben i förgrunden för att förmedla intrycket om att hon sitter ostört och leker utan vetskapen om att jag finns där.


1/500, f 2.2, ISO 800
Med hjälp av kronärtskockor i gräset provade jag fokusering på mittenobjekt.

2 comments:

  1. Tycker du har gjort ett strålande jobb, använt vinklarna fint i denna övningsuppgift samt fått med en härligt ljus. /Josefin Landhagen http://myhappydays.se/category/fotoskolan.html

    ReplyDelete
  2. Hej Stina och tack för alla frågorna! Ska se om jag kan besvara dem alla.

    När jag redigerar mina bilder gör jag det i photoshop, brukar dra i kurvorna, ändra kontrast och färgmättnad. Kan även lägga på justeringslager, typ färgfilter, för att få en liten nostalgisk ton och känsla över bilden.

    Vid självporträtt så har jag en fjärrutlösare kopplad till kameran, kameran i sin tur har jag riggat upp på ett tre-bens stativ. Fjärrutlösaren är inte tidsinställd utan knäpper när jag trycker av, men jag kan fördröja med 3 sek om jag vill gömma undan fjärrkontrollen.

    Jag kommer att publicera lite mer info till bilderna jag tar i några kommande inlägg, fotoskolans nästa del kommer just att ta upp slutare och bländare så då kan det ju passa bra. :-)

    Hoppas du fick svar på frågorna!

    ReplyDelete